ico

Fitness terapeutic

Te afli aici: Home » Fitness terapeutic
Ce este fitnessul terapeutic?

Unul dintre cliseele cu care ne-am obisnuit si pe care, iarasi din obisnuinta, le ignoram, este ca o buna conditie fizica mentinuta prin exercitiul regulat este esentiala pentru sanatate. Fitnessul terapeutic se adreseaza persoanelor care nu isi pot face loc in program pentru miscare.

fitness terapeutic

Desi are, in genere, aceeasi miza ca fitnessul obisnuit, scopul sau este de a oferi aceleasi rezultate, dar in mod mult mai eficientdecat miscarea libera facuta fara supravegherea unui antrenor.

Afectiuni tratate/ameliorate prin fitnessul terapeutic

Ca „masinarie” biologica, organismul uman trebuie pus in miscare pentru a se mentine functional. Joburile de birou sau orice alt job care impinge la sedentarism reprezinta circumstante care altereaza pe termen lung starea de bine, atat la nivel fizic, cat si mental emotional.

fitness terapeutic2Datorita eficientei sale, fitnessul terapeutic poate fi folosit de persoanele sedentare cu program aglomerat ca modalitate de intretinere. Are si functie recuperatorie, in ceea ce ii priveste pe pacientii care au suferit accidente sau traumatisme sau pe pacientii in faze post-efort.

Ca merit suplimentar, la fitnessul terapeutic pot apela si atletii care vor sa se antreneze in vederea unei prestatii imbunatatite la competitiile ulterioare. Pentru ei, fitnessul terapeutic este o modalitate de antrenare care elimina riscul de a stresa o singura grupa musculara.

Echipamentele folosite, precum si miscarile concepute si executate la indicatia antrenorului, au fost create pentru a optimiza atat functia de intretinere, cat si pe cea de pregatire si recuperare. In functie de specificul fiecarui caz, se opteaza pentru anumite linii de antrenamente.

In ce consta fitnessul terapeutic?

Antrenamentele obisnuite lucreaza pe grupe izolate de muschi, de aici ivindu-se riscul suprasolicitarii si al accidentarilor. In cazul fitnessului terapeutic, miscarile pun la lucru mai multe grupe musculare (miscari intergrate). Sunt miscari ample, usoare, complexe, care solicita atentie nu doar pe exercitiul fizic, ci si pe cel mental. De asemenea, miscarile specifice antrenamentului terapeutic sunt efectuate in toate cele trei planuri (vertical, lateral, fata-spate).

Pe langa miscarile libere, in cazul carora corpul raspunde propriei sale greutati, sunt folosite si miscarile cu varii instrumente specifice: minge medicinala, asa-numita physioball (mingea de fitness), benzile elastice, rezistorii de forta, echipamentele de TRX suspension training.

In functie de fiecare pacient in parte, fitnessul terapeutic poate integra elemente specifice altor forme terapeutice complementare: de la yoga si pilatesla manipulari pasive si active ale articulatiilor, etc.

Linia de antrenament se face doar la recomandarea si sub supravegherea terapeutului/antrenorului.

Avantajele fitnessului terapeutic

Complementaritate crescuta

Daca antrenamentul ca atare nu combina elemente specifice terapiilor alternative, pacientul poate foarte bine sa recurga la aceste modalitati in sesiuni ulterioare. Yoga, masajul de relaxare, aromoterapia sau, in functie de intentia terapeutica, drenajul limfatic si masajul anticelulitic sunt posibil de introdus in linia de tratament pentru a-i spori eficienta.

Eficienta crescuta, usor de strecurat in agendele aglomerate

Pentru ca lucreaza global, iar nu fragmentar, prin izolarea grupelor musculare, fitnessul terapeutic este mult mai eficient, antrenand intregul corp. Sedintele nu dureaza foarte mult, usurand pacientului sarcina de a strecura in program vizita la cabinet.

Risc minim de accidentare

Intrucat se desfasoara sub supravegherea antrenorului, precum si pentru ca miscarile sunt concepute pentru a evita stresarea unei singure zone din corp, riscul de entorse, luxatii sau alte accidente specifice antrenamentelor obisnuite este minim.

fitness terapeutic3

Este un avantaj semnificativ pentru persoanele sedentare care decid brusc sa devina active: astfel de persoane nu au o conduita corecta a antrenamentului, uitand de incalzire si de fazele de stretching, nedozandu-si corect energia, uitand de hidratare sau suprasolicitand acolo unde ar trebui sa relaxeze.

Disponibil pentru toate varstele si toate categoriile socio-profesionale

La fitnessul terapeutic poate apela orice pacient, indiferent de varsta sau de preocupare, cu exceptia celor ce prezinta contraindicatii. De la persoanele sedentare la atletii de performanta, in antrenamentul terapeutic orice pacient poat gasi beneficii care sa creasca/sa readuca starea de bine, sa optimizeze performanta sau sa ajute la recuperare

Durata fitnessului terapeutic

Nu exista sedinte standard pentru pacientii dornici de a incerca fitnessul terapeutic. Durata antrenamentului poate depinde de conditia fizica existenta, de posibilele afectiuni la varii nivele si sisteme, de miza terapeutica (intretinere, recuperare, pregatire).

Frecventa sedintelor este conditionata de aceiasi factori.

Efectele fitnessului terapeutic

Unul dintre cel mai rapid vizibile efecte ale fitnessului terapeutic este scaderea masei de grasime din corp. Aceasta este inlocuita cu masa musculara, respectivul efect metabolic avand multiple avantaje pentru starea de bine generala.

In plus, ca in cazul oricarei miscari, organismul este infuzat de endorfine si serotonina, al caror efect este resimtit ca stare de euforie, jovialitate si eliberare de stres. Tonifierea si/sau relaxarea mentala este unul dintre cele mai comune efecte ale fitnessului terapeutic.

Fitnessul terapeutic ajuta in recuperarea posturala, corectand defectele obtinute prin adoptarea unor pozitii eronate in timpul activitatilor rutiniere, cu efecte directe asupra coloanei si a bazinului.

Contraindicatiile fitnessului terapeutic

Printre contraindicatiile fitnessului terapeutic se numara obisnuitele din lista contraindicatiilor terapiilor manuale, adaugand cazurile specifice care limiteaza miscarea libera. Bolile de piele, bolile contagioase, cancerul, afectiunile pulmonare pot fi citate.

Show Comments